Piekļūstams saturs

Fonta izmērs

Kontrasts

Kā lietot risku rīku

 

Lai uzsāktu darbu ar PPP risku rīku un veiktu projekta risku sadali  starp Publisko un Privāto partneri ir nepieciešams izveidot savu lietotāja kontu, jeb reģistrēties PPP risku rīkā.

Pēc reģistrācijas Jūs iegūsiet pilnvērtīgu pieeju PPP risku rīka funkcionalitātei, kas ļaus pēc projekta risku sadales iegūt automātisku vērtējumu, kas norāda uz to vai, ņemot vērā projektā paredzēto risku sadalījumu un atbilstoši EUROSTAT vadlīnijām, projekts ir uzskatāms par “bilances” vai “ārpus bilances” projektu.

PPP risku rīka lietotāji var veikt šādas darbības:

  1. izveidot projekta nozari jeb papildus infrastruktūras tipu;
  2. izveidot jaunu projektu;
  3. identificēt un izveidot attiecīgā projekta riskus; veikt risku sadalījumu starp publisko un privāto partneri; pievienot papildu riskus, kas ir attiecināmi uz konkrēto projektu; noteikt riska ietekmi un iestāšanās varbūtību; paredzēt risku novēršanas pasākumu izmaksas;
  4. izveidot projekta risku kopsavilkumu, pārveidot to excel formātā;
  5. izveidot projekta līguma risku sadaļas struktūru, atkarībā no riskiem, kādi ir aktuāli konkrētajam projektam, pārveidot to word formātā;
  6. kopīgot projektu ar citām personām, izmantojot e-pastu;
  7. dzēst izveidotu projektu;
  8. izvēlēties darba projektu;
  9. mainīt sava profila paroli;
  10. mainīt iestādījumus risku rīka vizuālajam noformējumam kā ir ērtāk lietotājam;
  11. izmantot meklēšanas rīku PPP risku rīka interneta vietnē;
  12. lietot jautājumu un atbilžu sadaļu PPP risku rīka interneta vietnē.

Projekta izveidošana:

  1. Ekrāna labajā augšējā pusē, uzspiežot uz sava lietotāja e-pasta, parādās papildu logs ar diviem uzrakstiem “Uzstādījumi” un “Iziet”. Lai izveidotu jaunu projektu ir jānospiež uz pogas “Uzstādījumi”, lai izietu no PPP risku rīka ir jānospiež “Iziet”.
  2. Ja PPP rīkā definētie infrastruktūru tipi ir atbilstoši lietotāja vajadzībām, lietotāja “Uzstādījumos” nospiediet pogu “Izveidot jaunu projektu”. Ja PPP rīkā definētie infrastruktūru tipi nav atbilstoši lietotāja vajadzībām, no sākumā ir jāpievieno papildus infrastruktūras tips, kas atbilst lietotāja vajadzībām, nospiežot pogu “Pievienot papildus infrastruktūras tipu”. Pēc attiecīgās infrastruktūras tipa pievienošanas  ir  jānospiež poga “Izveidot jaunu projektu”.

Ierakstiet sava projekta nosaukumu, izvēlieties PPP projekta infrastruktūras veidu un spiediet pogu “Izveidot projektu” (iespējams izveidot neierobežotu projektu skaitu). 

    3. Dialoglodziņā “Izvēlēties darba projektu:” atzīmējiet projektu, ar kuru vēlaties strādāt un aktivizējiet to. 

    4. Lai uzsāktu darbu ar konkrētu projektu, izmantojiet saiti “Iet uz projektu”.

Lai ar projektu varētu strādāt arī cits lietotājs, piemēram, kolēģis, to var kopīgot (ar vienu projektu vienlaicīgi var strādāt vairāki lietotāji). To var izdarīt šādi:

 

“Uzstādījumos” sadaļā “Kopīgot savu projektu ar lietotāju” izvēlieties, kuru projektu vēlaties kopīgot;

Ievadiet lietotāja, ar kuru vēlaties projektu kopīgot, e-pasta adresi;

Nospiediet pogu “Kopīgot”.

Sadaļā “Uzstādījumi” Jūs redzat savus izveidotos projektus, projektu ar kuru šobrīd strādājat, ar Jums kopīgotos projektus, kā arī Jūsu kopīgotos projektus.

 

Projekta risku identificēšana.

Riski ir iedalīti 16 risku tēmās. 

Risku sadale:

  1. Katrai risku tēmai, nospiežot pogu “Skatīt vairāk”, atveras izvēlētās tēmas risku saraksts un iespējamais dalījums. Blakus riska dalījumam, nospiežot uz bultiņas, atveras konkrētā riska apraksts.
  2. Atbilstoši projekta īpatnībām, atzīmējiet vai risks ir publisks, vai dalīts, vai privāts. Daļa risku un to sadalījums nosaka vai plānotais projekts ietekmē valsts budžeta ilgtermiņa saistību apjomu. 

                 a) Gadījumos, kad riska sadale var ietekmēt valsts budžeta bilanci:

  •  Ir jāatbild uz “bilances” jautājumiem;
  • Pēc atbildes ievadīšanas, risku rīks uzreiz parāda, vai izvēlētā atbilde rada ietekmi uz statistisko uzskaiti;
  • Ietekme uz statistisko uzskaiti var būt vidēji svarīga, svarīga, ļoti svarīga, vai projekts automātiski tiek iekļauts valsts budžeta bilancē.

                b) Gadījumos, kad riska sadale neietekmē valsts budžeta bilanci (nav jāatbild uz “bilances” jautājumiem) un šis risks uz projektu neattiecas, to var neatzīmēt.

     3. Pēc projekta visu nepieciešamo risku atzīmēšanas, spiežot pogu “Skatīt kopsavilkumu”, var apskatīt projekta risku kopsavilkumu. Kopsavilkumā Jūs redzat projekts ir vai nav jāiekļauj valsts budžeta bilancē, to ietekmējošas atbildes, kā arī Eurostat nosacījumus projekta iekļaušanai valsts budžeta bilancē. 

 

Lai skatītu projekta risku kopsavilkumu ir jāatbild uz visiem “bilances” jautājumiem. Ja risks, kurā ir “bilances” jautājumi uz projektu neattiecas, visos jautājumos ir jāizvēlas atbilde “Neattiecas”.

    4. Zem pogas “Skatīt kopsavilkumu” atrodas poga “Līguma kopsavilkums”, kuru nospiežot lietotājam ir iespēja izveidot projekta līguma risku sadaļas struktūru, atkarībā no riskiem, kādi ir aktuāli konkrētajam projektam un pārveidot to word formātā.

 

Risku vērtības noteikšana.

Kad ir atbildēts uz visiem “bilances” jautājumiem, ir pieejama kolonna “Vērtība”, kur ir iespējams noteikt katra riska vērtību, aprakstīt riska novēršanas pasākumus, kā arī izteikt naudas izteiksmē riska novēršanas izmaksas . 

Sākotnēji visiem riskiem ir piešķirta vērtība “0” (nulle). Spiežot uz attiecīgā riska vērtības (“0”), atveras logs, kurā riskam var piešķirt vērtību.

Riska varbūtība atspoguļo varbūtību, ar kādu novērtēta riska iestāšanās (skalā no viens (1) līdz trīs (3)). Ja riska iestāšanās iespējamība novērtēta kā augsta (trīs (3)), tas var apdraudēt projekta īstenošanu. Novērtējot projektu ietekmējošos riskus, katram no tiem nosaka iestāšanās iespējamības pakāpi (1, 2 vai 3).

Risku ietekme. Lai noteiktu katra riska ietekmi, riskus analizē pēc to ietekmes pakāpes uz konkrēto projektu. Ja riska ietekme viens, tā iestāšanās būtiski neietekmēs projekta īstenošanu. Ja riska ietekme ir augsta (trīs (3)), tā iestāšanās var apdraudēt projekta īstenošanu. Novērtējot projektu ietekmējošos riskus, katram no tiem nosaka projekta ietekmēšanas pakāpi (1, 2 vai 3).

Riska vērtība veidojas, sareizinot riska varbūtību ar riska ietekmi, kuras vērtība var būt 1, 2 vai 3, attiecīgi iespējamās risku vērtības ir 1, 2, 3, 4, 6, 9. 

Obligāti risku mazinošie pasākumi ir jāapraksta un izmaksas jāidentificē tiem riskiem, kuru risku vērtība ir deviņi (9) vai seši (6).

Ja riska vērtība ir četri (4), vai ja riska varbūtība ir zema (1) un riska ietekme ir augsta (3), risku mazinošos pasākumus un novēršanas izmaksas var noteikt pēc izvēles.

Ja riska varbūtība ir augsta (3) un riska ietekme ir zema (1), kā arī riskiem, kuriem riska vērtība ir divi (2) vai viens (1), riska mazinošie pasākumi un izmaksas nav jānosaka.

Apkopojums par risku novērtēšanu ir pieejams kopsavilkuma darblapā “Risku Novērtējums”

 

Infrastruktūras tipu pievienošana.

Ja Jūsu projekts nepieder nevienam no risku rīkā pieejamiem infrastruktūras tipiem, ir iespējams pievienot jaunu, projektam atbilstošu infrastruktūras tipu:

  1. Lietotāja “Uzstādījumos” nospiediet pogu “Pievienot papildus infrastruktūras tipu”.
  2. Ierakstiet nepieciešamā infrastruktūras tipa nosaukumu.
  3. No piedāvātā saraksta atzīmējiet riskus, kas attiecas uz Jūsu izveidotās infrastruktūras tipu. Riski, kuros ir “bilances” jautājumi atlasās automātiski.
  4. Spiediet pogu “Pievienot”.

 

Papildus risku pievienošana.

Ja Jūsu projektam bez risku rīkā iekļautajiem riskiem, ir vēl kādi specifiski riski, tos var pievienot 16-tajā risku tēmā:

  1. Zem 16-tajā tēmā iekļautajiem riskiem ir poga “Pievienot jaunu risku”. Nospiediet šo pogu.
  2. Ierakstiet Riska nosaukumu.
  3. Pēc nepieciešamības pievienojiet Riska aprakstu.
  4. Izvēlieties un atzīmējiet iespējamos Riska veidus.
  5. Spiediet pogu “Saglabāt”.

 

Neskaidrību gadījumā jautājumus lūdzam sūtīt uz e-pastu ppp@cfla.gov.lv (tālr. 27029967, 29527052, 29991823).

Pielāgot sīkdatņu izvēli